Miksi ulkoistaa ohjelmiston kehitys nearshoring-mallisesti?
Mikäli kehitystyön tuottaminen soveltuvien resurssien tai osaamisen puutteesta johtuen on haastavaa, tarjoaa ulkoistaminen erinomaisen vaihtoehdon päästä nopeasti ja tehokkaasti eteenpäin.
Teknologiamurroksessa oman organisaation resurssit ja osaaminen ei välttämättä ole etenkään alkuvaiheessa edistyneellä tasolla siten, että uuden teknologian päälle siirtyminen olisi mahdollista, jolloin vastaavien projektin kanssa jo pidempään työskennellyt ulkoistuskumppani pystyy auttamaan merkittävästi ohjelmiston kehittämisessä ja elinkaaren pidentämisessä.
Kotimaan markkinahinnat liian korkeita
Ohjelmistokehityksen hinnoittelussa nearshoring-mallisen operoinnin kustannukset ovat merkittävästi edullisempia, kuin kotimarkkinassa, jossa ulkoistetun senioriteettia omaavan kehittäjän tuntihinta saattaa olla yli 100 euroa tunnissa, kun taas esimerkiksi Puolassa tai Romaniassa voidaan päästä jopa alle 50 euron tuntiveloitukseen. Hintaero on merkittävä.
Tavoite parantaa tehokkuutta tai kannattavuutta
Ulkoistettuja resursseja ostettaessa työnantaja siirtyy asiakkaan rooliin, jolloin toimittajalla on jatkuva paine ja tahtotila saada operaatio toimimaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. Tämä puolestaan johtaa siihen, että kehittäjät jotka projektiin osallistuvat ovat lähtökohtaisesti hyvin sitoutuneita ja siten myös tuottavia.
Kun Suomessa kehittäjistä on pulaa, vallitsee tilanne, jossa kehittäjä voi lähtökohtaisesti valita työpaikkansa useiden työnantajien välillä. Tämä luo tilanteen, jossa työnantajan on syytä mennä henkilöstön vaatimukset edellä vaihtuvuuden minimoimiseksi, jolloin tuottavuus voi joissain tapauksissa kärsiä.
Ulkoistamisessa asiakkaalla on mahdollisuus valita, haluaako hän palkata yksittäisiä resursseja osaksi in-house tiimiä, tai mahdollisesti ulkoistaa koko projektin aina suunnittelusta toteutukseen kolmannelle osapuolelle, joka ottaa vastatakseen ennalta määritellyn lopputuloksen tuottamisesta.
Ulkoistaminen tarjoaa skaalautuvuutta, koska asiakkaan projektissa työskentelevien henkilöiden määrää voidaan lisätä tai vähentää perustuen asiakkaan kulloiseenkin tarpeeseen.