Etätiimit arvostavat pehmeitä taitoja omaavia johtajia

24 Mar Etätiimit arvostavat pehmeitä taitoja omaavia johtajia

Etätöiden tekeminen yleistyy ja kasvaa suurempaan rooliin osana työelämää. Siksi on aika nähdä pelkkien teknisten ratkaisujen ylitse ja pohtia tärkeitä ”pehmeitä taitoja”, joilla bisnesjohtajat auttavat tiimejään menestymään. Kuinka meidän tulisi toimia ja mitä työntekijämme sekä työtoverimme voivat meiltä odottaa?

Ole avulias

Ensimmäinen kysymys on, täytyykö etäjohtamisen erota perustavanlaatuisesti normaalista johtamistyylistä. Teknologian ja toteutuksen täytyy tietenkin muuttua, mutta voivatko henkilökohtaiset ja ammatilliset ominaisuudet pysyä ennallaan?

Minusta monien asioiden tulee muuttua. Ja tässä ovat syyt:

Sinun ei tarvitse etsiä kaukaa yrittäjiä, joiden henkilökohtaisella viehätysvoimalla – todellisella tai harjoitellulla – on ollut suuri vaikutus heidän menestyksessään. En mainitse nimiä, mutta joskus persoonallisuus on ainoa syy henkilön menestykseensä. Varjoon jää todellisten saavutusten puute. Mutta tätä tapahtuu yleensä perinteisen toimistotyöskentelyn yhteydessä, koska suhteet, hierarkia sekä henkilökohtaiset vuorovaikutustilanteet ovat suuressa arvossa.

Etäryhmässä asiat näyttävät hyvin erilaisilta. Hienovarainen kehon kieli ja sanalliset vihjeet, jotka öljyävät toimistosuhteiden pyörät, unohdetaan melkein kokonaan. Etäryhmät pitävät paljon arvokkaampana avuliaisuutta ja luotettavuutta.

Ja kun tiivistämme asian ydintä entisestään, avuliaisuus ja luotettavuus tekevät luotettavan johtajan.

Luonnolliset johtajat

Millainen käyttäytyminen saa sinut erottumaan etäjohtajana? Ei tavallinen yhdistelmä itsevarmuutta ja itseluottamusta vaan positiivinen ja myönteinen toimintatapa. Eli ole apua ja palautetta tarjoava sekä asiat kuntoon hoitava henkilö. Ja tämä toimii kaikilla tasoilla: Kun alat käyttää aikaa auttaaksesi muita ihmisiä, he alkavat nähdä sinut johtajana.

Näkökulma on kaukana perinteisestä yritysjohtajuudesta. Mistä tämä johtuu?

Yhden teorian mukaan etäympäristöt ja erityisesti videokokoukset alentavat niiden ominaisuuksien, joihin viehättävät johtajat vaistomaisesti luottavat, tärkeyttä. Samat ominaisuudet saattavat jopa tehdä työkaverien olon epämukavaksi. Me kaikki tunnemme karismaattisia johtajia, jotka käyttävät itseluottamustaan ja fyysistä läsnäoloaan saadakseen hyväksyntää, hallitakseen kokouksia ja manipuloidakseen tai pelotellakseen työtovereitaan. Kyse ei ole vain työnteosta vaan tämän käyttäytymisen vaikutukset voivat vaihdella motivoivasta suorastaan myrkylliseen.

Entä kuinka nämä henkilöt selviävät etätyöympäristöissä? Heidän kehonkielensä mykistetään automaattisesti eikä kukaan kuuntele mutistuja sivuhuomauksia tai muiden kommenttien lyttäämistä.

Empatian hyödyntäminen

Kun tiimit jakavat kokemuksiaan, emotionaalisesta älykkyydestä tulee todellinen voimavara. Ongelmien jakaminen ja ratkaisujen löytäminen tiimissä lievittää eristäytyneisyyden tunnetta, syrjäytymistä ja ahdistusta tulevasta.

Tässä ennennäkemättömässä tilanteessa, joka saattaa vaikuttaa työhön, vaurauteen ja henkilökohtaiseen elämään tulevina vuosina, on tärkeää näyttää tiimillesi ymmärtäväsi ja jakavasi heidän kokemuksensa.

Rajojen kunnioittaminen on myös välttämätöntä ja sinun tulisi tunnistaa, milloin henkilö tuntee olevansa syrjässä ja milloin hän todella haluaa jäädä yksin. Johtajana sinun tulisi kehittää tätä taitoa.

Kun vaalitut ystävyyssuhteet ja stressiä tuhoavat harrastukset jäävät tauolle, saatamme surra vanhaa elämäämme. Päivät voivat sekoittua toisiinsa ilman luonnollisia taukoja ja keskeytyksiä, joita voivat olla ulos meneminen, lounas kollegan kanssa, töihin matkustaminen, kokoukset tai illallisen hakeminen kotimatkalla. Pienet hetket, jotka erottavat jokaisen päivän seuraavasta, ovat paljon harvinaisempia. Sinun tulee olla tietoinen kaikesta tästä.

Älä kasaa painetta

Ovatko kokouksesi liian pitkiä? Jättävätkö ne ihmiset väsyneiksi ja stressaantuneiksi ilman energiaa olla tuottavia?

Verkkotyökalut, jotka pelastivat meidät korona-ajan alussa, ovat alkaneet herättää pahaa oloa. Harkitse muutaman työkalun vaihtamista vanhanaikaisiin puheluihin tai jaa pitkä kokous useampaan lyhyempään ja käytä välissä olevaa aikaa ideasi vahvistamiseen.

Ole nöyrä

Et voi korjata kaikkea tiimisi elämässä, mutta voit jakaa ideoita, kasvattaa heidän kekseliäisyyttään ja antaa heille luvan nostaa asioita esiin sekä pyytää mitä he haluavat tai tarvitsevat.

Ole parempi kommunikaattori

Ilman kopiokoneella, kahvihuoneessa ja toimistokäytävillä tapahtuvia kohtaamisia tiimit voivat menettää rennon viestinnän, joka ruokkii monia luovia ideoita. Tämän kompensoimiseksi sinun on suunniteltava, kuinka tiimisi kommunikoi.

Kysy, mitä kanavia tiimisi mieluiten käyttää – yhden henkilön hyödyllinen sähköposti on toisen ärsyttävä häiriötekijä.

Ole avoin laajemmille tavoitteille ja ole varovainen, ettet luo etuoikeutettua sisäpiiriä tiimin keskelle.

Ja muista, että uudessa etätyöympäristössä tärkeitä asioita ovat aito empatia ja todellinen panostus.

Paavo Pauklin
info@netcorp.fi
No Comments

Post A Comment